mail Dotazy a připomínky směřujte na info@episek.cz. Teplota:  
On-Line Teploměr 
meteorologická stanice Písek
http://meteo.amut.net
   
Dnes je 18.07.2018
Svátek má Drahomíra a zítra Čeněk
 
Město Písek Státní správa Kultura Sport Školství Služby Turistické info
Odkazy
- Akce v Písku
- Infocentrum Písek
- Oficiální stránky města
- Písecká internetová TV

Kontakty
mailinfo
mailwebmaster

Katalog firem
- PIK engineering s.
- Geodetická kancelá
- COLIS, s.r.o.
- H-Comp
- HOTEL AMERIKA
[ další...

Registrace
- informace
- zaregistrovat se

Přihlášení
Loginname
Password


www.andysek.net
meteo.amut.net
meteo.amut.net
Skupina Terifoto
Fotoklub Pisek
Žádný návštěvník města Písku si zřejmě nenechá ujít gotický most, který je po mostu v německém Regensburgu nejstarším dochovaným a dodnes používaným mostem na sever od Alp. V pramenech je připomínán již roku 1348, kdy Karel IV. stanovil, že pokuty vybírané ve městě mají být věnovány na jeho údržbu. Nejstarší vyobrazení je z roku 1479 a nachází se na fresce ve velkém sále píseckého hradu. Zbudován byl most ale již ve třetí čtvrtině 13.století. V Čechách mu předcházel pouze Juditin most v Praze, předchůdce Karlova mostu. Písecký most nese znaky jihofrancouzské architektury a vystavěla jej zřejmě stejná kamenická huť, která stavěla i písecký hrad nebo královský hrad Zvíkov nedaleko. Je 111m dlouhý a tvoří jej 6 polokruhových oblouků. Pilíře jsou opatřeny proti proudu klínovitými břity a proti ledům je chrání mladší ledolamy. Most chránily také dvě věžovité brány. Levobrežní, která byla byla postavena současně s mostem, se zřítila při povodni roku 1768 a pravobřežní, která vznikla až po období husitských válek, byla stržena v roce 1825 z důvodů komunikačních. Výzdobu mostu tvoří sochy, které pocházejí z průběhu 18.století. Nejstarší z nich je socha sv.Jana Nepomuckého, na jejímž podstavci je vytesán městský znak. Most přečkal staletí díky zručnosti a pečlivosti jeho stavitelů. Např. stability pilířů bylo dosaženo jejich zapuštěním do lůžka vyhloubeného ve skalnatém dně řeky. Svoji sílu se pokoušela dokazovat i voda. Při normálním stavu vody je hrana zábradlí 5,5m nad hladinou. Roku 1432 se voda valila přes most a naposled v roce 1954 dosahovala až k hornímu okraji oblouků.

Historicky cenné kamenné mosty se nacházejí také v obcích Putim a u Horních Nerestců. Stojí sice ve stínu starobylého mostu v Písku, přesto patří ke svědkům umu stavitelů sedmnáctého a začátku devatenáctého století.

 
Na silnici z Písku do Tábora, zajišťující obchod mezi Bavorskem a Haličí, vybudoval B.Schnirch v letech 1847-48 přes hluboké údolí řeky Vltavy u obce Podolí řetězový most v tehdy módním empírovém slohu. Technologie řetězových mostů se objevila v první polovině 19.století a umožnila budovat mosty i tam, kde to pro velké vzdálenosti bylo dosud nemožné. U nás byl průkopníkem této metody právě ing.Bedřich Schnirch. V roce 1960 před napouštěním Orlické přehrady byl celý most demontován, aby mohl být později na vhodném místě postaven. Nýní si tento most můžete prohlédnout nedaleko obce Stádlec přes řeku Lužnici, kde byl znovuzprovozněn v roce 1975. Byl sestaven z původních dílů, jen některé kovové části bylo nutné udělat znovu. Tento most je významnou technickou památkou, je to jediný dochovaný řetězový most u nás. Jde i o ukázku, jak zachovat historickou památku a přitom most plní opět svoji funkci na cestě z Opařan do Želče.


 
V místech, kde tehdy ještě stával výše zmíněný řetězový most, tedy u obce Podolí, vyrost v letech 1939-43 nový železobetonový most. Most působí velice esteticky. Projekt byl na mezinárodním poli několikrát oceněn a na výstavě v Paříži roku 1937 se mu dostalo titulu "Krásný most Evropy". Vozovku nese několik různě širokých železobetonových oblouků, z nichž ten největší s rozpětím 150m byl ve své době unikátní a až doposud patří k největším v Evropě. Jeho pilíře se zakusovaly do úpatí kaňonu Vltavy a hladina řeky byla v hloubce 80m. Po vzedmutí hladiny se ocitly zatopeny uprostřed přehrady a hladina se přiblížila vozovce o 20m.
 



Z období Protektorátu Čech a Moravy je nutno připomenout ještě jeden projekt, jehož torzo je dnes ale zahaleno keři. U obce Hladná poblíž Albrechtic nad Vltavou měla vyrůst přes údolí Vltavy železná mostní konstrukce, čímž Němci chtěli odstranit "hluché" místo dopravy přes Vltavu mezi vzdálenými mosty v Týně a u Podolí. Jeden mostní pilíř byl již dokončen, když Němci pokračování stavby zcela zastavili pro nedostatek pracovních sil. Po osvobození bylo rozhodnuto o pokračování stavby, ale záhy opět přichází příkaz k zastavení stavby, přestože zde bylo již proinvestováno mnoho prostředků. Následně byla železná mostní konstrukce převezena do okresu Slaný, ale betonový pilíř tu již zůstal jako svědek neuskutečněného díla.


Výstavba Orlické přehrady v letech 1954-1962 vyvolala stavbu několika unikátních mostních konstrukcí. Přehradní hráz je vysoká 91m a vzedmula hladiny řeky Vltavy a jejích přítoků Otavy a Lužnice až 68km proti jejich proudu. Objemem zadržované vody je to nejmohutnější vodní dílo u nás.

 
Žďákovský most se jmenuje po osadě zatopené Orlickou přehradou. Vyrostl přes budoucí údolí přehrady v letech 1958-67 a je unikátní svým jediným ocelovým obloukem, jehož rozpětí činí 330m. Hmotnost oceli samotného oblouku činí 3100tun. Vozovka je 50m nad hladinou, 110m nad dnem údolí, a most je svou délkou 543m o 50m delší než Duhový most přes Niagaru. Je tak ve své kategorii číslo jedna ve světě.


Za zmínku jistě stojí i "mostní dvojčata" poblíž soutoku Otavy s Vltavou. Jsou téměř k nerozeznání a stojí jen několik kilometrů od sebe na stejné silnici. Jeden jí dovoluje překročit koryto Vltavy a druhý o kousek dále překračuje Otavu. Oba byly postaveny stejnou technologií, letmou betonáží. Mimochodem to bylo poprvé, kdy byl tento postup použit u nás.

 
Ale i stavba železnice přinesla kraji jeden most, který byl v době své stavby druhým nejvyšším mostem v celém Rakousku-Uhersku. Železniční viadukt vyrostl v letech 1886-1889 poblíž Červené nad Vltavou při stavbě transverzální dráhy z Ražic do Tábora.Tvoří jej tři stejně dlouhá pole, každé o délce 85m, přičemž jeho střední pole se montovalo poprvé u nás bez podpůrného lešení tj. letmou montáží. Použilo se výložných jeřábů. Most je poměrně úzký, pouze 4m. Železná konstrukce, vyrobená První českomoravskou továrnou na stroje (předchůdkyní ČKD), leží ve výšce 67,5m na pilířích z lomového kamene. Když se v 60.letech napouštěla Orlická přehrada, musely být nejdříve pilíře zpevněny obkladem ze žulových kvádrů. Tento most, však spíš než uvidíte, uslyšíte. A to při cestě vlakem z Písku do Tábora.


 
Anketa
Anketa  

Sledujete Písek pomocí webkamer?
 
Ano 26248
Ne 19529
 
hlasováno 45777 krát
 
Reklama  

 REE-systems
 
TOPlist
© 2001 Colis s.r.o,

Reklama

© Copyright | Odeslat Techické dotazy webmaster@episek.cz |  Informace Odeslat info@episek.cz
Statistiky
Celkem:521227
Měsíc:24086
Den:2